06.09.2022 р. було прийнято за основу Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подання єдиної звітності з єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування і податку на доходи фізичних осіб (№6120 ).
Проектом акта пропонується внести зміни до статей 51, 170, 172–174 та 176 Податкового кодексу України в частині зміни податкового періоду з квартального на місячний для подання платниками податків, у тому числі податковими агентами, платниками єдиного внеску, контролюючим органам податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, сум утриманого з них податку та сум нарахованого єдиного внеску.
Для суб’єктів господарювання та інших податкових агентів, які подають податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Податковий розрахунок) зміна податкового періоду подання Податкового розрахунку (з квартального на місячний) призведе до збільшення витрат часу на подання щомісячної звітності.
Цьому нововведенню платники податків зобов’язані Пенсійному фонду України, який за власною ініціативою розробив цей проект.
В пояснювальній записці до проекту зазначено, що об’єднання звітності з податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску з установленням квартального періоду звітування призвело до:
- відтермінування (від одного до трьох місяців) надходження до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (далі – РЗО) відомостей про заробітну плату працівників, сплату єдиного внеску, страховий стаж застрахованих осіб та несвоєчасності включення звітних періодів для розрахунку розмірів виплат за соціальним страхуванням у випадку тимчасової непрацездатності, безробіття, нещасного випадку на виробництві, а також пенсії (що впливає, зокрема, на визначення права на пенсію);
- послаблення платіжної дисципліни в частині сплати сум єдиного внеску внаслідок відтермінування граничних строків їх сплати, що впливатиме на забезпеченість фінансовим ресурсом поточних пенсійних виплат;
- відтермінування реалізації заходів впливу для стягнення простроченої заборгованості, оскільки виникнення такої заборгованості відображатиметься за зобов’язаннями, що містяться в квартальному звіті;
- зміщення строку (від одного до трьох місяців) розрахунків показників середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, визначені на підставі поданої платниками квартальної звітності, які враховуються для обчислення пенсії;
- неможливості проведення своєчасного щомісячного аналізу основних показників, які впливають на наповнення бюджету Пенсійного фонду України, зокрема фонду оплати праці та кількості застрахованих осіб (виявлення причин зменшення фонду оплати праці за звітний місяць здійснюватиметься після отримання інформації з Державної податкової служби України, що надходить до Пенсійного фонду України в порядку обміну інформацією), а також моніторингу відомостей РЗО щодо виявлення ознак використання праці найманих працівників без належного оформлення трудових відносин і порушень законодавства про працю з відповідним наданням інформації Державній службі України з питань праці та втрати її актуальності.