Статтею 32 Закону України “Про оренду землі” передбачено, що договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду за вимогою однієї зі сторін у випадках невиконання обов’язків, визначених статтями 24 і 25 цього Закону, умовами договору, а також у разі випадкового знищення чи пошкодження об’єкта оренди, яке суттєво перешкоджає використанню земельної ділянки, і з інших підстав, визначених законодавством.
Згідно зі статтею 34 у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар повинен повернути орендодавцеві земельну ділянку у визначених угодою умовах. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для вирішення своїх претензій до орендодавця. У випадку невиконання обов’язку щодо умов повернення орендар повинен відшкодувати орендодавцю завдані збитки.
У практиці, при розірванні договору оренди земельної ділянки на ній залишаються розташовані будівлі та приміщення, право власності на які зареєстровано на орендаря. Поки споруди орендаря залишаються на земельній ділянці, право на цю ділянку залишається у власності орендаря.
У зв’язку з цим, депутати зареєстрували законопроект № 10248 від 10.11.2023 р. «Про внесення змін до Закону України «Про оренду землі» щодо врегулювання деяких питань розірвання договору оренди землі у судовому порядку», яким пропонується внести зміни до Закону України «Про оренду землі» та встановити, що у випадку дострокового розірвання договору оренди землі судом має встановлюватись факт наявності на земельній ділянці багаторічних насаджень, інших об’єктів нерухомого майна, що знаходяться у власності орендаря, та правові наслідки такого припинення договору оренди землі.
І у разі встановлення наявності на земельній ділянці багаторічних насаджень, інших об’єктів нерухомого майна, що знаходяться у власності орендаря, суд повинен буде постановити рішення про розірвання договору оренди земельної ділянки з обов’язковим вирішенням питання щодо приведення земельної ділянки до стану, в якому вона була до надання її у користування орендарю та визначенням строку з якого такий договір є припиненим.
З одного боку, законопроект направлено на боротьбу з недобросовісними орендарями, з іншого – передбачає сумнівні методи. На кшталт, за прострочення орендних платежів за земельну ділянку пропонується руйнування будинків, споруд, знищення садів та виноградників. А якщо спочатку на земельній ділянці з’явилась будівля, а вже потім було укладено договір оренди? Дуже багато виробничих споруд, цілісних майнових комплексів, які придбавались в дев’яностих, взагалі не мали жодних документів на землю та їх власники оформлювали, в основному, договори оренди постфактум. Такі заводи та виробничі приміщення за борги теж пропонується знищувати?
На це питання, депутати запропонували наступне: «Якщо приведення земельної ділянки до стану, в якому вона була до надання її у користування орендарю, заборонено законом або є недоцільним у зв´язку з явним перевищенням вартості насаджень, інших об’єктів нерухомого майна порівняно з вартістю земельної ділянки, суд може з урахуванням підстав припинення права користування земельною ділянкою постановити рішення про викуп власником майна земельної ділянки, на якій вона розміщена, або про викуп власником земельної ділянки такого майна.».
Шкода, що депутати не надали план дій на випадок, коли в особи не буде коштів, щоб викупити земельну ділянку та зберегти своє майно, яке на цій земельній ділянці розташоване.